meesters-in-leerkracht-wit

Voor kinderopvang, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en MBO

De essenties

√Weten welke rol uw verwachtingen spelen bij het behalen van hogere leerresultaten

√ Reflectie op uw manier van vragen stellen aan en reageren op verschillende leerlingen.

√ Weten hoe u uw handelen kunt bijsturen om effecten van verwachtingen positief te beïnvloeden

Doelgroep(en)

Leraren PO, VO  

Doelen/ resultaat

Na deze 2 workshops bent u in staat om met de kennis over Hoge Verwachtingen bewust in te zetten in het werken in uw klas en hierdoor uw handelen aan te scherpen.

Inhoud & Werkwijze

“Als de leraar van mening is dat een leerling succesvol kan zijn, gedraagt hij zich op een manier die het succes van de leerling in de hand werkt.” Hoe denkt u over uw leerlingen? Denkt u dat ze succesvol zullen zijn? Denkt u dat zij goed kunnen leren? Vertrouwt u op hun inzet om goede leerresultaten te halen? Heeft u hoge verwachtingen van hun leerresultaten? Of is het juist andersom? En denkt u bij uzelf: het zal vast niet goed gaan met deze leerling of met deze groep. Ook al spreekt u uw verwachtingen niet uit, zij beïnvloeden wel uw gedrag in de omgang met de leerlingen. En hoe u met de leerlingen omgaat, heeft weer invloed op hun leerresultaten. Als u als leraar van mening bent dat een leerling succesvol kan zijn, gedraagt u zich op een manier die het succes van de leerling in de hand werkt. Als u denkt dat een leerling weinig successen zal boeken, werkt dat bij u een serie gedragingen in de hand die belemmerend zijn voor succes. Dit is wellicht één van de krachtigste verborgen dynamieken van het lesgeven, omdat het vrijwel altijd onbewust gebeurt.

In de workshops gaan we dieper in op de vraag hoe je hoge verwachtingen voor alle leerlingen kunt communiceren. Dit doen we aan de hand van de onderzoeksgegevens van Robert Marzano vanuit het boek De Kunst & Wetenschap van het Lesgeven. U ontdekt in deze workshops op welke momenten uw verwachtingen een rol spelen en hoe u gericht kunt werken aan het uiten van hoge verwachtingen van alle leerlingen. Dit doen we door presentatie af te wisselen met interactie. Ook zal er ruimte zijn de gepresenteerde stof om te zetten naar de eigen lespraktijk. In de tijd tussen de bijeenkomsten gaat u aan de slag met het toepassen van het geleerde in uw werk!

In de tweede bijeenkomst is er voldoende ruimte voor interactie zodat deze praktijkervaringen met elkaar gedeeld kunnen worden. De training wordt verzorgd door trainers van Bazalt die gecertificeerd zijn door Marzano Research USA.

Literatuur

Aanbevolen: De Kunst & Wetenschap van het lesgeven en De Reflectieve Leraar. 

nu offerte aanvragen
                (geheel vrijblijvend)

Bewaren