Voor kinderopvang, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en MBO

Kennis over het brein is op verschillende manieren binnen het onderwijs toe te passen. Als u weet hoe leerlingen het beste leren (en waarom dat zo is), kunt u daar slim gebruik van maken. We helpen u daar graag bij.

Lezing Krachtig Onderwijzen

Duur

45-90 minuten

Aantal deelnemers

onbeperkt

Doelgroep

PO-VO-MBO (directie, leraren etc.)

Opbrengst
  • Toehoorder weet basaal hoe het brein werkt
  • Toehoorder kent de 7 principes van Krachtig Onderwijzen
  • Toehoorder heeft voorbeelden van praktische uitwerkingen (werkwijzen / strategieën)
  • Toehoorder heeft een beeld van de vervolgmogelijkheden Krachtig Onderwijzen
 

Workshop Krachtig Onderwijzen

Duur

180 minuten

Aantal deelnemers

max. 30 bij 1 adviseur

Doelgroep

PO-VO-MBO (directie, leraren etc.)

Opbrengst
  • Deelnemer weet basaal hoe het brein werkt
  • Deelnemer heeft inzicht in het belang van breinkennis voor de onderwijspraktijk
  • Deelnemer kent de 7 principes van Krachtig Onderwijzen
  • Deelnemers heeft van enkele principes concrete voorbeelden en praktische uitwerkingen (werkwijzen / strategieën) om direct te gebruiken in de klas
  • Deelnemer heeft een beeld van de implementatiemogelijkheden binnen Krachtig Onderwijzen.

Studiedag Krachtig Onderwijzen

Duur

hele dag

Aantal deelnemers

max. 30 bij 1 adviseur

Doelgroep

PO-VO-MBO (directie, leraren etc.)

Opbrengst
  • Deelnemer weet basaal hoe het brein werkt
  • Deelnemer heeft inzicht in het belang van breinkennis voor de onderwijspraktijk
  • Deelnemer kent de 7 principes van Krachtig Onderwijzen
  • Deelnemer heeft van alle principes concrete voorbeelden en praktische uitwerkingen (werkwijzen / strategieën) om direct te gebruiken in de klas
  • Deelnemer heeft een beeld van de implementatiemogelijkheden binnen Krachtig Onderwijzen.
Literatuur

Verdiepende workshop op 1 (of meerdere) principes van Krachtig Onderwijzen

Duur

180 minuten

Aantal deelnemers

max. 30 bij 1 adviseur

Doelgroep

PO-VO-MBO

Opbrengst
  • Deelnemer weet in detail de breinfeiten binnen het gekozen breinprincipe (bijvoorbeeld over feedback of coderen etc.)
  • Deelnemer heeft een uitgebreider repertoire in handelingsvaardigheden binnen het gekozen breinprincipe passend bij eigen vakinhoud
  • Deelnemer heeft een concreet beeld van de vervolgmogelijkheden binnen het gekozen principe.
Literatuur

Lezing Brein en Loopbaan oriëntatie

Duur

45-90 minuten

Aantal deelnemers

onbeperkt

Doelgroep

VO

Opbrengst
  • Deelnemer weet basaal hoe het brein werkt
  • Deelnemer heeft kennis over het belang van breinkennis voor de onderwijspraktijk
  • Deelnemer weet welke breinelementen direct een relatie hebben met het proces van Loopbaan oriëntatie ontwikkeling
  • Deelnemers heeft enkele praktische handvatten om vanuit breinkennis LOB te versterken
  • Deelnemers worden aangezet tot nadenken en verdere actie.
 

Lezing Breinverschillen Jongen en Meisjes

Duur

45-90 minuten

Aantal deelnemers

onbeperkt

Doelgroep

PO-VO

Opbrengst
  • Deelnemers weten basaal hoe het brein werkt
  • Deelnemers weten welke breinverschillen er zoal bestaan tussen jongens en meisjes.
  • Deelnemers hebben een concreet beeld av wat deze verschillen betekenen voor de sociaal emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling en bewegingsontwikkeling
  • Deelnemers hebben praktische handvatten om deze drie ontwikkelingsgebieden te ondersteunen
 

Lezing / ouderavond Puberbrein

Duur

60-90 minuten

Aantal deelnemers

onbeperkt

Doelgroep

ouders met pubers

Opbrengst
  • Deelnemers weten basaal hoe het brein werkt
  • Deelnemers krijgen inzicht in pubergedrag middels breinverklaringen
  • Deelnemers krijgen concrete handelingsadviezen die aansluiten bij de breinontwikkelingen van pubers
  • Deelnemers creëren een groter begrip voor pubers op basis van deze kennis.

Lezing Breinvriendelijk onderwijs vanuit het gedachten goed van Cooperatief Leren (Spencer Kagan)

Duur

45-90 minuten

Aantal deelnemers

onbeperkt

Doelgroep

docenten en directie VO en MBO

Opbrengst
  • Toehoorder weet basaal hoe het brein werkt
  • Toehoorder kent 6 principes van breinvriendelijk leren waarop met coöperatieve leer strategieën wordt aangesloten te weten: veiligheid, voeding, emotie, sociale interactie, optimale aandacht, informatie verwerking
  • Toehoorder heeft voorbeelden van praktische uitwerkingen van coöperatieve leer strategieën in relatie tot de 6 principes
  • Toehoorder heeft een beeld van de vervolgmogelijkheden Breinvriendelijk onderwijs volgens het gedachten goed van Coöperatief leren
 

Workshop breinvriendelijk onderwijs vanuit het gedachten goed van Coöperatief leren.

Duur

180 minuten

Aantal deelnemers

max. 30 bij 1 adviseur

Doelgroep

docenten en directie VO en MBO

Opbrengst
  • Deelnemer weet basaal hoe het brein werkt
  • Deelnemer heeft inzicht in het belang van breinkennis voor de onderwijspraktijk
  • Deelnemer kent de 6 principes van breinvriendelijk leren waarop met coöperatieve leer strategieën wordt aangesloten te weten: veiligheid, voeding, emotie, sociale interactie, optimale aandacht, informatie verwerking
  • Deelnemer heeft praktische uitwerkingen van coöperatieve leer strategieën in relatie tot de 6 principes ervaren en vertaald naar eigen vakgebied
  • Toehoorder heeft een beeld van de vervolgmogelijkheden Breinvriendelijk onderwijs volgens het gedachten goed van Coöperatief leren
 

Studiedag Breinvriendelijk onderwijs vanuit het gedachten goed van Coöperatief leren

Duur

hele dag

Aantal deelnemers

max. 30 bij 1 adviseur

Doelgroep

PO-VO-MBO (directie, leraren etc.)

Opbrengst
  • Deelnemer weet basaal hoe het brein werkt
  • Deelnemer heeft inzicht in het belang van breinkennis voor de onderwijspraktijk
  • Deelnemer kent de 6 principes van breinvriendelijk leren waarop met coöperatieve leer strategieën wordt aangesloten te weten: veiligheid, voeding, emotie, sociale interactie, optimale aandacht, informatie verwerking
  • Deelnemer heeft praktische uitwerkingen van coöperatieve leer strategieën in relatie tot de 6 principes ervaren en vertaald naar eigen vakgebied (een grotere voorraad dan bij een workshop)
  • Toehoorder heeft een beeld van de vervolgmogelijkheden Breinvriendelijk onderwijs volgens het gedachten goed van Coöperatief leren