meesters-in-leerkracht-wit

Voor kinderopvang, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en MBO

Het is soms een hele uitdaging: jongeren motiveren en betrekken bij de les. Spencer Kagan is de grondlegger van het coöperatief leren op de wijze die leidt tot succes (bron: Marzano: Wat werkt in de klas, Hattie: Visible Learning). Zijn coöperatieve structuren, dit zijn didactische werkvormen waarbij leerlingen in kleine groepen volgens specifieke procedures samenwerken, versterken het eigen én elkaars leren. De aanpak van Kagan wordt in vele landen wereldwijd gebruikt.

Interactie
Dr. Spencer Kagan ontwikkelde een coöperatieve aanpak voor lesgeven en klassenmanagement, waarbij het werken met structuren centraal staat. Tijdens de lessen doen leerlingen waaraan ze behoefte hebben - praten, samenwerken, bewegen - in het teken van de leerstof. De interactie staat centraal bij coöperatief leren; dit versterkt het leerproces en creëert betrokkenheid, bij zowel leerling als leraar.

Betrokkenheid
John Hattie, Robert Marzano én Kagan zelf toonden het effect aan van deze coöperatieve manier van leren; die creëert betrokkenheid bij leerlingen en heeft een positieve invloed op leerprestaties, persoonlijkheidsontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling en metacognitie. Het stimuleert leren en brengt een veilig klimaat in de groep en in de school. Leraar en leerlingen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het leerproces en ervaren de lessen als plezierig en afwisselend.

Coöperatieve structuren
Kagan Coöperatieve Structuren geven leraren tools voor veel verschillende lessituaties en klassenmanagement. Een getrainde leraar beschikt over de vaardigheden om de structuren op het juiste moment, voor het juiste doel in te zetten. Het geeft een krachtige impuls aan de professionele ontwikkeling van de leraar.

Kagan Coöperatief Leren is effectief in het VO, VSO en MBO. De aanpak is zeer geschikt om  het onderwijs op je school, in elke les, voor ieder vak, bij elke docent op een hoger niveau te brengen.