Voor kinderopvang, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en MBO

cover Leeruitdaging blog 4

Wat is leren? Vraag je collega’s en je leerlingen eens wie de beste leerlingen zijn. Ze wijzen dan vaak leerlingen aan die ‘het gewoon doorhebben’ of die ‘dingen kunnen zonder er moeite voor te doen’. Maar dit zijn nu juist eigenschappen die níet met leren te maken hebben. Leren is meer een uitdaging. Om diep te leren, is frictie nodig. Twijfel en verwarring, het gevoel dat je het even niet meer weet. Je denkt dat je iets doorhebt, maar dan kom je informatie tegen die niet strookt met jouw kennis. Je raakt uit balans en denkt: “Hè, hoe zit dit, dit klopt niet. Ik snap het nu echt niet meer.”

Lees meer...

Het meisje dat nooit fouten maakte banner

Heb jij ze ook in de klas….leerlingen die altijd alles meteen goed willen doen? Van die leerlingen die bang zijn om fouten te maken en als het dan toch gebeurt dit moeilijk los kunnen laten. Of dat ze zelfs dingen gaan vermijden. Lastig voor de leerling en het maakt het leren er zeker niet leuker op.

Lees meer...

klas2

Weet je al wat voor groep je na de vakantie treft? Heb je al verwachtingen of plannen voor je nieuwe leerlingen? En hoe kun je die het beste realiseren?

Tien tegen één dat je de volgende goede voornemens hebt:

  • Je wilt dat er een positief en veilig klimaat heerst, waarin iedere leerling geaccepteerd wordt.
  • Je wilt dat alle leerlingen groeien in hun (sociale) vaardigheden.
  • Je wilt problemen voorkomen door duidelijk te zijn over regels en routines.

Lees meer...

Coop Vergaderen Blog2

Heb je ook weleens het gevoel dat je tijdens een vergadering je tijd verdoet? Dat het niet veel oplevert? Je kunt meer halen uit je vergaderingen door coöperatief te vergaderen.

Lees meer...

motivation marketing mindset 1

Ik kan weinig zeggen over dit boek, eigenlijk moet je het gewoon zien. Toen ik de Engelse versie zag dacht ik gelijk: dit moeten we hebben! Het zit vol met praktische wetenswaardigheden en inspirerende teksten over onderwijs en prachtige foto’s…

Lees meer...

arla MontesAls iemand iets positiefs over me zegt, reageer ik soms met: “Oh, zo bijzonder was het niet hoor”, of zoiets. En als iemand commentaar heeft op wat ik deed, reageer ik soms met: “Nou, dat ben ik niet met je eens!” Niet echt gelukkige reacties. Het is immers allemaal feedback en vaak zelfs goed bedoeld. Maar het overvalt je soms.

Lees meer...

vraagteken blog 2

Wist je dat je als leraar ongeveer iedere 2 minuten een beslissing neemt die het verschil kan maken tussen effectief en ineffectief onderwijs? Je zou er keuzestress van krijgen! Dan is het handig om een eenvoudig model te hebben, waarmee je op voorhand weloverwogen beslissingen kunt nemen.

Lees meer...

succes

We denken vaak dat succes gelukkig maakt. Want: als dingen lukken, word je daar blij van. Dat klinkt logisch. Onderzoek wijst echter in de richting van het omgekeerde: geluk leidt juist tot succes.

Lees meer...

Pagina 1 van 5