Voor kinderopvang, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en MBO

bootje varen

‘Eigenaarschap’ is hot in het onderwijs. We zien leerlingen liever niet zomaar meedobberen in de klassenboot. Nee, we willen dat ze stuurman worden van hun eigen scheepje, dat ze het roer in handen nemen van hun eigen leerproces.

Dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Je kunt moeilijk zeggen: “Zo, en nu gaan jullie lekker jezelf aansturen.” Die stuurkunst moet je leren.

Executieve functies

Het sturen van je gedrag doe je met je executieve functies - ook wel de regelfuncties van het brein genoemd. Deze functies zorgen bijvoorbeeld dat je aan een taak begint en die ook afmaakt, dat je kunt focussen en dat je je emoties kunt reguleren. Heel belangrijk dus om die functies goed te ontwikkelen. Jij kunt je leerlingen daarbij helpen.

Hoe?

  • Zet eens een ‘executieve-functiebril’ op. Kijk op die manier naar je onderwijs. Je ziet dan welke executieve vaardigheden al in je lessen aan bod komen, en op welke manier.
  • Kijk dan goed naar je leerlingen. Wat kunnen ze al goed en welke vaardigheden moeten nog versterkt worden? Zoek daar activiteiten bij.
  • Leg de executieve functies uit aan je leerlingen. Praat erover in begrijpelijke taal en herinner ze eraan als ze zo’n functie nodig hebben.

Het programma Breinhelden helpt je hierbij. Het biedt concrete activiteiten om de executieve functies te versterken. Tien executieve functies zijn vertaald in aansprekende ‘Breinkrachten’, die voor leerlingen heel goed te begrijpen zijn. Download gratis een aantal voorbeeldactiviteiten.

button-dwnld-hoofdstuk

Blog banner Breinhelden

Felice is een leuke, vrolijke, oudste kleuter. Felice levert werkjes in zonder naam en zonder te kijken of alles af is. Ze is niet kritisch op zichzelf.

Lees meer...

cover Leeruitdaging blog 4

Wat is leren? Vraag je collega’s en je leerlingen eens wie de beste leerlingen zijn. Ze wijzen dan vaak leerlingen aan die ‘het gewoon doorhebben’ of die ‘dingen kunnen zonder er moeite voor te doen’. Maar dit zijn nu juist eigenschappen die níet met leren te maken hebben. Leren is meer een uitdaging. Om diep te leren, is frictie nodig. Twijfel en verwarring, het gevoel dat je het even niet meer weet. Je denkt dat je iets doorhebt, maar dan kom je informatie tegen die niet strookt met jouw kennis. Je raakt uit balans en denkt: “Hè, hoe zit dit, dit klopt niet. Ik snap het nu echt niet meer.”

Lees meer...

Het meisje dat nooit fouten maakte banner

Heb jij ze ook in de klas….leerlingen die altijd alles meteen goed willen doen? Van die leerlingen die bang zijn om fouten te maken en als het dan toch gebeurt dit moeilijk los kunnen laten. Of dat ze zelfs dingen gaan vermijden. Lastig voor de leerling en het maakt het leren er zeker niet leuker op.

Lees meer...

klas2

Weet je al wat voor groep je na de vakantie treft? Heb je al verwachtingen of plannen voor je nieuwe leerlingen? En hoe kun je die het beste realiseren?

Tien tegen één dat je de volgende goede voornemens hebt:

  • Je wilt dat er een positief en veilig klimaat heerst, waarin iedere leerling geaccepteerd wordt.
  • Je wilt dat alle leerlingen groeien in hun (sociale) vaardigheden.
  • Je wilt problemen voorkomen door duidelijk te zijn over regels en routines.

Lees meer...

Coop Vergaderen Blog2

Heb je ook weleens het gevoel dat je tijdens een vergadering je tijd verdoet? Dat het niet veel oplevert? Je kunt meer halen uit je vergaderingen door coöperatief te vergaderen.

Lees meer...

motivation marketing mindset 1

Ik kan weinig zeggen over dit boek, eigenlijk moet je het gewoon zien. Toen ik de Engelse versie zag dacht ik gelijk: dit moeten we hebben! Het zit vol met praktische wetenswaardigheden en inspirerende teksten over onderwijs en prachtige foto’s…

Lees meer...

arla MontesAls iemand iets positiefs over me zegt, reageer ik soms met: “Oh, zo bijzonder was het niet hoor”, of zoiets. En als iemand commentaar heeft op wat ik deed, reageer ik soms met: “Nou, dat ben ik niet met je eens!” Niet echt gelukkige reacties. Het is immers allemaal feedback en vaak zelfs goed bedoeld. Maar het overvalt je soms.

Lees meer...

Pagina 1 van 5