Voor kinderopvang, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en MBO

bootje varen

‘Eigenaarschap’ is hot in het onderwijs. We zien leerlingen liever niet zomaar meedobberen in de klassenboot. Nee, we willen dat ze stuurman worden van hun eigen scheepje, dat ze het roer in handen nemen van hun eigen leerproces.

Dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Je kunt moeilijk zeggen: “Zo, en nu gaan jullie lekker jezelf aansturen.” Die stuurkunst moet je leren.

Executieve functies

Het sturen van je gedrag doe je met je executieve functies - ook wel de regelfuncties van het brein genoemd. Deze functies zorgen bijvoorbeeld dat je aan een taak begint en die ook afmaakt, dat je kunt focussen en dat je je emoties kunt reguleren. Heel belangrijk dus om die functies goed te ontwikkelen. Jij kunt je leerlingen daarbij helpen.

Hoe?

  • Zet eens een ‘executieve-functiebril’ op. Kijk op die manier naar je onderwijs. Je ziet dan welke executieve vaardigheden al in je lessen aan bod komen, en op welke manier.
  • Kijk dan goed naar je leerlingen. Wat kunnen ze al goed en welke vaardigheden moeten nog versterkt worden? Zoek daar activiteiten bij.
  • Leg de executieve functies uit aan je leerlingen. Praat erover in begrijpelijke taal en herinner ze eraan als ze zo’n functie nodig hebben.

Het programma Breinhelden helpt je hierbij. Het biedt concrete activiteiten om de executieve functies te versterken. Tien executieve functies zijn vertaald in aansprekende ‘Breinkrachten’, die voor leerlingen heel goed te begrijpen zijn. Download gratis een aantal voorbeeldactiviteiten.

button-dwnld-hoofdstuk